dilluns, 18 d’agost del 2008

GR 5 - Etapa 11 - Briançon - La Chalp (Arvieux)

Total Km. 41,5
Temps Mov. 4:35:00
Temps Atur 2:12:00
Temps Tot. 6:47:00
Asc 1.734
Descens 1.262
High 2.624
Low 1.240

Comença un nou dia recuperats de l’esforç d’ahir. Avui hem de fer una distància mes curta, essent la dificultat principal del dia el pas del coll de Péas, que tu un darrer tram no ciclable i amb forta pujada.

Sortim de Briançon per la carretera que porta cap al Coll de l’Izoard, de nou amb un dia radiant. Ens passen uns quants ciclistes de carretera. Estem pujant un dels ports clàssics i hi ha força moviment de cotxes i motos que fan la ruta turística. Seguim la carretera, en alguns moments amb fortes rampes, fins a arribar a Cervières (1.612 m.) on agafem la petita carretera que porta cap a Les Fonts, on tenim previst fer l’avituallament.

La carretera s’enfila fent voltes sobre el poble. Al fons es veu la Vall de l’Izoard i es sent la remor dels cotxes. Fa calor i un sol radiant, sense núvols que ens hagin de preocupar. Al arribar al petit poble de La Chau (1.912 m.), la vall s’eixampla, i es converteix en una amplia vall glacial, on hi ha una estació d’esquí de fons coberta per prats d’herba verda i rierols que la travessen lentament. El panorama es extraordinari.

Seguim l’ampla vall per la petita carretera que flanqueja el riu d’aigües tranquil·les. Passem el llogarret de Le Bourget, quatre cases amb una petita ermita amb un aire idíl·lic. Costa imaginar com deu ser la vida en ple hivern en un lloc així. En el passat, sense dubte, era força dur.

Arribem al fons de la vall, al poblet de Les Fonts (1.945 m.), on acaba la carretera i comença el corriol que porta cap al Coll de Péas, una mica mes de 600 metres de llarga pujada amb pràcticament nul·la ciclabilitat.

Ens avituallem i agafem forces, ja que les necessitarem, i tot seguit comencem a empènyer les bicicletes. Com puja!, i tot just acabem de començar.

Les muntanyes ens vigilen amb els seus alts esperons rocosos. Al fons veiem el Mont Blanc en un dia radiant. Seguim pujant, fins a fer-se fins i tot difícil d’empènyer la bici en alguns trossos, suavitzant-se en la part final de la pujada.

Arribem al Coll de Péas (2.629 m.) amb una vista extraordinària. Davant nostre tenim la imponent presencia, encara que llunyana, dels Ecrins, amb les seves arestes. Darrere nostre, el Mont Blanc. La vesant sud, per on hem de baixar, es mes suau que la que hem pujat i es pràcticament tota ciclable.

El GR flanqueja la muntanya fins a situar-se sobre Souliers, per a baixar després de manera vertiginosa en una successió de ziga-zagues pel bosc. En molts revolts, ni tan sols hi ha espai per a girar sobre la bici de lo tancats que son i hem de fer-los a peu. Es un camí divertit.

Souliers es una petita població penjada de la muntanya. Un avi i la seva neta estan cremant papers en un bidó. La nena, d’uns vuit anys, amable, s’interessa per saber de on vinc i si em quedaré a dormir a la gîte. Li dic que nomes estem de pas i m’explica que l’any vinent estudiarà castellà a l’escola com a segona llegua i s’excusa per a no parlar-la actualment. L’avi m’ofereix aigua. Son l’amabilitat personificada.

Una mica mes tard arriba l’Angeles maleint les corbes, i continuem el camí cap a La Chalp, nucli de cases del poble de Arvieux, on farem nit. Passem el petit llac de Roue, que es tant bonic com ens havia dit l’avi, i des de allí trenquem per una pista a l’esquerra que baixa en direcció a Arvieux. Passem Les Maisons, i dubtem si seguir el GR que remunta una mica, o seguir la pista fins a Arvieux, i remuntar per carretera fins a la Chalp.

Com el GR està poc marcat i fa pujada, decidim seguir la carretera, el que es un greu error, ja que al arribar a Arvieux descobrim que la carretera, que torna a ser la de l’Izoard, però per l’altra vesant, s’enfila dreta amb una llarga recta d’un quilòmetre i mig, i mes del 16% que pugem maleint fins a La Chalp (1.685 m.) on arribem esgotats i lamentant l’error fet al no agafar el GR.

La Chalp està situat a la Vall de l’Izoard, i es un petit poble amb un parell d’hotels i una botiga on venen joguets artesanals de fusta força interessants. Abans de marxar li demano al Guim que en trií un per a la Carla.

Dormim a la Borne Ensoleiée, hotel al peu de la carretera, confortable, però sense cap encant particular.

Per obtenir el Track: Etapa 11 - Briançon - La Chalp (Arvieux) - Track
Per veure les fotos: Etapa 11 - Briançon - La Chalp (Arvieux)